ZŠ Mnichovická, Kolín > Informace > Informace k zápisu do 1. tříd pro školní rok 2021/2022

V souladu s mimořádnými opatřeními vlády k ochraně obyvatelstva v souvislosti s koronavirem a onemocněním COVID-19  budou zápisy k povinné školní docházce pro školní rok 2021/2022 probíhat distančně bez osobní přítomnosti dětí a zákonných zástupců ve škole.

Žádost k zápisu lze podat na školu dle vašeho výběru.

Informace pro cizince: https://www.cicops.cz/cz/15-socialni-poradenstvi/342-infoservis-jak-prihlasit-dite-na-zs

Zápis k povinné školní docházce je složen z formální části, pokud s tím zákonný zástupce souhlasí i z motivační části zápisu, která proběhne on-line.

Zápis se uskuteční ve dnech 1. – 16. 4. 2021. Odkaz je přístupný od 1. 4. 2021.

<!– –>

Po kliknutí na odkaz Online zápis do školy se vám zobrazí formulář, kde vyplníte potřebné osobní údaje včetně kontaktních informací. Tento formulář poté odešlete přímo do systému naší školy. Po vyplnění vám bude automaticky vygenerováno pořadové číslo, pod kterým bude vyvěšeno rozhodnutí o přijetí. Vygenerovaný formulář Žádost o přijetí, případně Žádost o odklad školní docházky vytisknete, podepíšete a doručíte zpět do školy následujícím způsobem (vyberte si 1 z nabízených možností):

  1. do datové schránky školy – identifikátor datové schránky: hi3g2qs,
  2. e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem (nelze jen poslat prostý e-mail!) na adresu skola@5zskolin.cz,
  3. osobní podání – vhozením do schránky školy – UPŘEDNOSTŇUJEME,
  4. poštou – obyčejné psaní (ne doporučeně) na adresu Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 – rozhodující je datum podání na poštu

Pokud zákonný zástupce podá žádost prostřednictvím jiných technických prostředků, než jsou výše uvedené (např. e-mailem bez uznávaného elektronického podpisu, faxem apod.), je nutné, aby ji do 5 dnů potvrdil, jinak se k žádosti nepřihlíží.

K žádosti zákonný zástupce přikládá kopii rodného listu dítěte.

Formální část zápisu

Při podání žádosti o přijetí k povinné školní docházce uvede zákonný zástupce dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, náležitosti uvedené v § 37 odst. 2, kterými jsou:

  • jméno a příjmení žadatele (dítěte)
  • datum narození
  • místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování
  • označení správního orgánu, jemuž je žádost určena (konkrétní základní školu)
  • jméno a příjmení zákonného zástupce či jiné oprávněné osoby
  • místo trvalého pobytu tohoto zástupce, popřípadě jinou adresu pro doručování

Doplňující informace:

  • telefonní spojení na zákonné zástupce či e-mailovou adresu
  • údaje o znevýhodnění dítěte či údaje o mimořádném nadání dítěte
  • údaje o zdravotní způsobilosti dítěte ke vzdělávání a o zdravotních obtížích, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání

 

Motivační část zápisu – proběhne on-line (v čase, na který jste se přihlásili), odkaz na setkání obdržíte na svou e-mailovou adresu.

Cílem je motivovat dítě pro školní docházku.  V rámci neformálního rozhovoru pedagog orientačně zjišťuje úroveň jeho dosažených znalostí a dovedností. Materiál Desatero pro rodiče předškolního věku (viz níže) nabízí zákonným zástupcům základní informace o tom, co by jejich dítě mělo zvládnout před vstupem do základní školy. Účelem zápisu není zjistit všechny uvedené dovednosti dítěte, škola si zvolí činnosti dle vlastního výběru.

Rozhovor pedagoga s dítětem se zaměří na tyto oblasti:

  • jméno, bydliště, rodina
  • básnička či písnička
  • barvy
  • prostorová orientace (nahoře – dole, pravá – levá, před – za, první – poslední…)
  • rytmizace
  • matematické dovednosti (napočítat do 10, počet prvků, více – méně…)
  • jazykové dovednosti (opakování slov, vět)

 

Zapisují se děti, které do 31. 8. 2021 dovrší šestý rok věku včetně těch, kterým byl odložen začátek povinné školní docházky o jeden rok. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky je doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce.

Odklad školní docházky

Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte v době zápisu dítěte k povinné školní docházce, odloží ředitelka školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Začátek povinné školní docházky lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku. Pokud ředitelka školy rozhodne o odkladu povinné školní docházky, informuje zákonného zástupce o povinnosti předškolního vzdělávání dítěte a možných způsobech jeho plnění.

Obě doporučení odešlete spolu s Žádostí o odklad školní docházky výše popsaným způsobem.

Oznámení o přijetí

Rozhodnutí o přijetí k základnímu vzdělávání  bude oznámeno vyvěšením na budově školy a na webových stránkách školy – www.5zskolin.cz. Uchazeči, kteří budou přijati, budou uvedeni v seznamu pod jejich přiděleným registračním číslem zároveň s výsledkem řízení u každého z nich. Zveřejněním seznamu se považují rozhodnutí, kterými se vyhovuje žádostem o přijetí ke vzdělávání, za oznámená. Rozhodnutí o přijetí  nebude rozesíláno poštou. Rozhodnutí bude zveřejněno pravděpodobně 1. 5. 2021. Žádost o odklad musí být podána v době zápisu.

Nepřijatým uchazečům se odesílá rozhodnutí o nepřijetí.

Počet žáků, které lze maximálně přijmout:

Vzhledem k plné kapacitě školy lze pro školní rok 2021/2022 přijmout maximálně 46 žáků.

Žáci budou přijímáni do 1. ročníku základního vzdělávání pro školní rok 2021/2022 podle těchto kritérií:

  1. V souladu s § 178 odst. 2 a § 36 odst. 7 školského zákona budou do naší školy přednostně přijímáni žáci s místem trvalého pobytu ve školském obvodu Základní školy Kolín V., Mnichovická 62
  2. Žáci z jiných školských obvodů budou přijímáni, pokud to umožní kapacitní možnosti školy

Pokud nebude možno rozhodnout dle jednotlivých kritérií, bude rozhodnuto losem. Případné losování proběhne pod dozorem předsedkyně školské rady.

 

Těšíme se na vás a věříme, že společně tuto situaci zvládneme.   PhDr. Mgr. Iva Lokajová, ředitelka školy

 

Desatero pro rodiče[1]

  1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně);
  • svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice);
  • je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek);
  • zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě);
  • zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky);
  • postará se o své věci (udržuje v nich pořádek).
  1. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • zvládá odloučení od rodičů;
  • vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas;
  • projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách;
  • ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci);
  • je si vědomé zodpovědnosti za své chování;
  • dodržuje dohodnutá pravidla.
  1. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení);
  • mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.;
  • mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.);
  • rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí;
  • má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno;
  • přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla;
  • pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem);
  • používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.);
  • spolupracuje ve skupině.
  1. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.);
  • zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.);
  • tužku drží správně, tj. dvěma prsty, třetí podložený, s uvolněným zápěstím;
  • vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu);
  • umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary (popř. písmena);
  • rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat);
  • řadí zpravidla prvky zleva doprava;
  • používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák).
  1. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky;
  • složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů;
  • rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů);
  • rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé);
  • sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově);
  • najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily;
  • rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky, jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy);
  • postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí);
  • reaguje správně na světelné a akustické signály.
  1. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet);
  • orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti);
  • porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí, o kolik je jeden větší či menší);
  • rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.);
  • rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů;
  • třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti);
  • přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“);
  • chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty;
  • rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký).
  1. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.);
  • „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé);
  • záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit;
  • pamatuje si říkadla, básničky, písničky;
  • přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je;
  • postupuje podle pokynů;
  • pracuje samostatně.
  1. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se);
  • navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí;
  • nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých;
  • je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role);
  • zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny;
  • vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor;
  • ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit;
  • k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje);
  • je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším).
  1. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení;
  • zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.;
  • je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí;
  • svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne;
  • zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny;
  • zná celou řadu písní, básní a říkadel;
  • zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku);
  • vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí;
  • hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli.
  1. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit, když je v nouzi apod.);
  • zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata);
  • ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat;
  • má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady);
  • přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné;
  • má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru);
  • chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci);
  • zná faktory poškozující zdraví (kouření);
  • uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí.

 

NAŠE ŠKOLA VÁM NABÍZÍ:

  • výuku podle Školního vzdělávacího programu „Škole úsměv sluší“
  • výuku anglického jazyka od 1. třídy, druhý cizí jazyk na 2. stupni
  • rodilého mluvčího v hodinách cizích jazyků
  • školního psychologa a speciálního pedagoga
  • rozšířenou výuku Informatiky, Fotografie a digitálních technologií, Sportovních her a Etické výchovy
  • v rámci projektu O2 – Chytrá škola – žáci se již od 2. třídy věnují výuce programování a základům kybernetiky
  • výuku čtení metodou SFUMATO (splývavé čtení)
  • výuku matematiky metodou profesora Hejného
  • rozvoj čtenářské gramotnosti metodami RWCT – čtením a psaním ke kritickému myšlení
  • mezinárodní projekty – výměnné pobyty s žáky partnerských evropských škol
  • projekt Škole úsměv s tvořivými učiteli sluší, Čtenářské kluby a další
  • projekt Ovoce a mléko do škol
  • moderně vybavené třídy s interaktivními tabulemi a odborné učebny informatiky
  • elektronická žákovská knížka a elektronický komunikační systém pro rodiče
  • k zajištění bezpečnosti našich žáků čipový systém vstupu do školy
  • bohatou zájmovou činnost – nabídku více než 30 zájmových kroužků: angličtiny hrou, logoprevence, dramatizace anglických pohádek, flétny, kreativního tvoření, německého a ruského jazyka, zeměpisu, basketbalu, fotbalu, florbalu, přípravy na SŠ, Klub zvídavě zvědavého diváka a další
  • školní knihovnu k dispozici žákům zdarma
  • školičky pro předškoláky
  • školy v přírodě, lyžařský výcvik, adaptační a prožitkové kurzy pro žáky 2. stupně

 

 

 

[1] http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/desatero-pro-rodice-deti-predskolniho-veku